توضیحی برای سلامت متابولیک برخی افراد چاق

3 ژوئیه 2014- در حال حاضر تا یک چهارم از افراد چاق از نظر متابولیکی سالم هستند. گرچه چاقی فاکتور خطر اصلی دیابت محسوب می شود اما این دو وضعیت همیشه با هم در ارتباط نیستند.

مطالعه ی اخیر نشان داد که افزایش غلظت مولکولی بنام HO-1با سلامت متابولیک ضعیف و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افراد چاق ارتباط دارد. دانشمندان با استفاده از ممانعت کننده ی HO-1توانستند متابولیک موشهای بیمار را بهبود بخشند، استفاده از ممانعت کننده یHO-1  استراتژی جدید و نوید بخشی برای درمان بیماریهای متابولیک در آینده خواهد بود.

نتایج این تحقیق در مجله ی Cell  منتشر گردید. نویسنده ی مقاله Esterbaur  از دانشکده ی پزشکی Vienna  می گوید: نتایج تحقیق اخیر نشان داد که وجود HO-1  برای ابتلا به بیماریهای متابولیکی لازم است این نتایج بر ضرورت بازنگری بر برخی یافته ها در این زمینه تاکید دارد.

او می افزاید: در این تحقیق مشخص گردید که HO-1  می تواند به عنوان یک بیومارکر برای طبقه بندی سلامت متابولیکی یا چاقی ناسالم بکار رود، همچنین چارچوبی انتخابی برای درمانهای فردی ایجاد می کند.

عوامل تعیین کننده ی چاقی که منجر به بیماریهای متابولیک می شوند، هنوز کاملاٌ مشخص نشده اند اما شواهد نشان داده است که یک پاسخ ایمنی ناسازگار به نام التهاب متابولیکی می تواند نقش مهمی در این مسئله ایفا کند. تاکنون از مطالعاتی که به بررسی ارتباط یک مولکول ظاهراٌ ضد التهابی به نام HO-1و بیماریهای متابولیک پرداخته اند، نتایج متناقضی منتشر شده است. برای رفع این مشکل نویسنده ی ارشد این مقاله Esterbaur  با Andrew Pospisilik  از انستیتو ایمنولوژی و اپی ژنتیک ماکس پلانک در این زمینه همکاری کردند. در مقایسه با یافته های مطالعات قبلی، آنها دریافتند در نمونه های بافتی گرفته شده از کبد و بافت چربی افراد مقاوم به انسولین در مقایسه با افراد چاقی که از نظر متابولیکی سالمند، مقدارHO-1  افزایش یافته است.

هنگامیکه محققین ژن HO-1  را در موش حذف کردند مشخص گردید بر خلاف باور رایج قبلی، HO-1  در حقیقت التهاب را تحریک می کند. علاوه بر این، حذف ژن HO-1بخصوص در کبد یا ماکروفاژهای موشهایی که با رژیم پرچرب تغذیه می شدند سبب بهبود عملکرد کبد و افزایش حساسیت به انسولین ( نشانه ای روشن از بهبود سلامت متابولیک ) می گردد.

دکتر Pospisilikمی گوید: یافته های ما نشان می دهد که HO-1  یکی از قویترین عوامل پیش بینی کننده ی چاقی همراه با بیماری متابولیکی در انسان است و می تواند ارزش بسیار بالایی در تشخیص بیماری قبل از شروع آن داشته باشد. پیش بینی براساس HO-1  می تواند این امکان را برای پزشکان ایجاد نماید که از مداخلات پیشگیرانه برای افراد چاق دارای علایم اولیه ی دیابت استفاده کنند.

منبع: www.sciencedaily.com/releases/2014/07/140703125528.htm